Projektu nedēļa Salacgrīvas vidusskolā bija no 10.februāra, kuras laikā pirmklasniekiem bija brīvdienas, 10.-12.klašu skolēniem šajā laikā notika nodarbības un mācību stundas, savukārt skolēni no otrās līdz devītajai klasei piedalījās projektu nedēļas aktivitātēs.
Šogad katrai projektu nedēļas dienai bija sava tēma – pirmdien skolēni, skolotāji un dienas viesi runāja par Salacgrīvas vidusskolas šī mācību gada noteikto vērtību – cieņu un cieņpilnu attieksmi. Otrdiena skolā bija ekoskolas diena – skolēni izstrādāja un veidoja plakātus, instalācijas vides izglītības jomā un piedalījās Ekopadomes akcijās. Trešdien Salacgrīvas vidusskolā notika karjeras izglītības diena – viss par karjeras plānošanas iespējām, testu aizpilde un Ēnu diena. Ceturtdiena bija atvēlēta dabas zinātnēm un pētnieciskai darbībai kopā ar zinātņu centra „Zili brīnumi” eksperimentiem, bet piektdien notika projektu nedēļas izvērtēšana.
Otrdien, 11.februārī – atsaucoties Vides izglītības fonda aicinājumam, Salacgrīvas vidusskola, kurai piešķirts ekoskolas nosaukums, piedalījās ikgadējā akcijā “Silto džemperu diena”, lai uzsvērtu dažādos veidus kā mēs ikdienā varam mazināt pasaules “sildīšanu”. Vidusskolā šī bija ekoskolas diena, skolēni un skolotāji aktīvi piedalījās ekopadomes aktivitātēs. Rīts sākās ar apkures temperatūras samazināšanu skolas siltummezglā. Pēc ekopadomes ierosinājuma temperatūru siltummezglā samazināja par diviem grādiem un šīs padomes prezidente Marta Antonova piebilda, ka Salacgrīvas vidusskolā šāda temperatūra būs visu nedēļu, nevis vienu dienu, kā ieteica akcijas rīkotāji.
Salacgrīvas vidusskolā jau kopš ekoskolas statusa piešķiršanas 2016.gadā, ļoti aktīvi darbojas ekopadome, kuras sastāvā ir ap četrdesmit skolēniem no piektās līdz divpadsmitajai klasei, skolotāji, vecāku un pašvaldības pārstāvji.
Ekoskolas dienā padomes vadītāja Marta Antonova un programmas koordinatore, skolotāja Līga Tauriņa, veica skolēnu aptauju, aicinot atbildēt uz jautājumiem par ekopadomes darbu, organizētajiem pasākumiem un izteikt ieteikumus – ko un kā vajadzētu uzlabot padomes darbā. „Vēlamies uzklausīt ko apkārtējie saka”, uzsvēra Marta, „varbūt viņiem šķiet, ka kaut ko darām pilnīgi „kreizī” un kaut kas ir jālabo. Bieži vien no malas labāk redz kādas ir problēmas un kas ir jāizmaina”.
Bet ne jau tikai aptaujā piedalījās skolēni. Katra klase strādāja pie savas klimata pārmaiņu mazināšanas tēmas. Šī gada eko dienas galvenais varonis ir – ūdens. 5. b klase kopā ar skolotāju Indāru Ceiku kā atbildi uz jautājumu: “Kā piesārņots ūdens nonāk mūsu organismā?” – gatavoja plakātus.
Savukārt 4.b klase un skolotāja Vineta Dance skatījās īsfilmas, runāja un pašu būvētā mājā vizualizēja ūdens lietošanas paradumus. Skolotāja un skolēni demonstrēja no olu traukiem un spēļu kauliņiem pašu izdomāto un izgatavoto reizināmo un skaitāmo kastīti. Izmantojot to, skolēni labprātāk mācās reizrēķinu un viens otru pārbauda. Izmantotās olu kastītes nākušas tepat no skolas virtuves. „Mums ļoti patīk strādāt ar otrreiz izmantojamiem materiāliem,” sacīja skolotāja Vineta, „runājam par atkritumu šķirošanu un plastmasas maisiņu izmantošanu, tagad vācam tukšās piena pakas un veidosim pilsētu 3 D plaknē, vācam arī makulatūru, arī ūdens pudeles mums ir uzpildāmās. Mums patīk, ka mācāmies eko skolā.”
Šīs dienas 6.a klases uzdevums bija noskaidrot, cik videi draudzīgus mazgāšanas līdzekļus izmanto skolā un mājās.
Skolotāja Līga Tauriņa uzskata, ka ir ļoti svarīgi, ko bērni pastāsta vecākiem un kā ģimene iesaistās vides saudzēšanā. Lai pārbaudītu savas zināšanas, skolotājas Līgas mudināti, skolēni centās atpazīt kokus pēc to zariem.
Stāstot par ekopadomes aktivitātēm Marta uzsvēra: „Mums ir izveidots rīcības plāns, katru nedēļu mums ir pasākumi, kas ir tieši saistīti ar mūsu ekoskolas izvēlēto gada tēmu – ūdens. Mums ir plānots brauciens uz ziemas ekoskolu forumu. Salaspils 1. vidusskolā būs sadraudzības pasākums ar Mālpils vidusskolu, vēlamies pabeigt eko stūra labiekārtošanu, tad mums ir jāapkopo šīs dienas aptaujas rezultāti. Martā būs lekcija par ūdens nozīmi cilvēka organismā, un apmeklēsim Salacgrīvas attīrīšanas iekārtas, tiksimies ar speciālistiem. Mēs aktīvi strādājam un cenšamies izdarīt cik maksimāli varam.”
Ekopadomes locekļi, komanda, kurā strādā skolēni no dažādām klasēm, par to ko darīt, lai saudzētu dabu, mainītu ieradumus un šķirotu atkritumus stāsta arī sākumskolā. Katra klase veidoja savu vides kodeksu, teksts bija viens, bet noformējums katram savs, īpaši skaists tas izdevās 1.a klasei.
Runājot par ekopadomes aktivitāšu rezultātiem Marta uzsvēra: „Skolēni aktivitātēs iesaistās labprāt, mazajiem patīk viktorīnas, lielie palīdz organizēšanā. Rezultātu labāk var redzēt ilgtermiņā, esmu mazajās klasēs stāstījusi par auduma maisiņu izmantošanu, un, pēc kāda laika patīkami ir dzirdēt mazo sakām – man mamma uzšuva no vecajām džinsām auduma maisiņu. Tas nozīmē – mazais mani ir sadzirdējis! Ja katrā klasē ir kāds aktīvists, kurš regulāri atgādina par vides saudzēšanas lietām, tad iespējamība, ka tā tiks darīts, ir lielāka.”
Bet ekoskolas darbs nav tikai vides aizsardzības un klimata pārmaiņu ierobežošanas aktivitātes, tās ir arī atskaites, raksti, fotogrāfijas. Te lieli palīgi ekopadomes skolēniem ir skolotājas Līga Tauriņa un Laimdota Pelše.
Ilgas Tiesneses raksts un foto