2014./ 2015. mācību gada aktualitātes
Valsts izglītības satura centrs izglītības procesa pilnveidei mācību un audzināšanas darbā 2014./2015.mācību gadā izvirzījis šādas galvenās prioritātes:
1. Vispārējā izglītība un interešu izglītība
• Organizēt skolēna pieredzē balstītu jēgpilnu mācību procesu, kurā tiek veicināta:
o mācību satura integrācija un dzīvesdarbības prasmju attīstība, mācību satura apguvē biežāk izmantojot tādas mācību metodes kā eksperimenti, modelēšana, lomu spēles;
o lasītprasmes izkopšana visu vecumposmu skolēniem visos mācību priekšmetos;
o pašizziņa, kas balstīta vērtību izpratnes padziļināšanā un morālās spriestspējas attīstībā;
o interese par dabaszinātnēm, datoriku un matemātiku, kas balstīta praktiskā, ar reālo dzīvi saistītā darbībā (izzinot, eksperimentējot, izmantojot mūsdienīgas tehnoloģijas) un sadarbībā ar uzņēmējiem.
• Stiprināt skolēnu patriotismu, kultūridentitāti un valstisko apziņu:
o iedzīvināt Latvijas valsts svētkus, atzīmējamās un atceres dienas, ko nosaka Latvijas Republikas likums „Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām”, un iesaistīt skolēnus nozīmīgu sabiedriskās un kultūras dzīves notikumu aktivitātēs, īpašu uzmanību pievēršot:
Baltijas ceļa 25.gadadienai,
XI Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem 2015.gada 6.–12.jūlijā,
Aspazijas un Raiņa 150 gadu atcerei 2015.gadā,
Latvijas prezidentūrai Eiropas Savienības Padomē 2015.gada 1.pusgadā;
o īstenot pasākumus/projektus ģimenes, dzimtas, novada/pilsētas un valsts piederības stiprināšanai un patriotisma veicināšanai;
o kopt skolas tradīcijas un kultūrvidi;
o radīt iespējas skolēniem aktīvi iesaistīties Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku procesā, tradīcijas saglabāšanā un kultūrvēsturiskā mantojuma un kultūras vērtību apgūšanā.
• Pilnveidot skolēnu izpratni par veselības un cilvēkdrošības jautājumiem, savstarpējo attiecību kultūru, attīstot cieņpilnu attieksmi pret sevi un citiem, kā arī atbildīgu rīcību ikdienas situācijās:
o aktualizēt skolas iekšējās kārtības noteikumus skolas vides uzlabošanai,
o attīstīt skolēnos laika plānošanas, pašorganizēšanās prasmes un uzņēmējspējas,
o īstenot atbalsta pasākumus iekļaujošai un pozitīvai uzvedībai,
o izglītot par dažādu atkarību riskiem, t.sk., par psihoaktīvo vielu lietošanas sekām, organizējot profilakses pasākumus lietošanas ierobežošanai un informējot par pieņemtajiem normatīvajiem aktiem atkarību mazināšanā,
o pilnveidot skolēnu mediju lietotprasmes, akcentējot drošības jautājumus interneta lietošanā, kā arī autortiesību ievērošanu.
• Motivēt bērnus un jauniešus iesaistīties interešu izglītības programmās, veicinot viņu karjeras vadības prasmju attīstīšanu:
o klašu audzinātājiem sadarbībā ar atbalsta personālu, interešu izglītības pedagogiem un vecākiem sekmēt ikviena skolēna iesaistīšanos interešu izglītības programmās vai ārpusstundu aktivitātēs;
o sekmēt formālās un neformālās izglītības sasaisti skolēnu radošuma un inovatīvas darbības veicināšanā;
o izstrādāt un īstenot tehniskās jaunrades un vides interešu izglītības programmas, ieinteresējot skolēnus par dabas un inženierzinātnēm.
2. Profesionālā izglītība
• Profesionālās izglītības satura reformas uzsākšana
Profesionālās izglītības satura reformas mērķis ir izveidot patstāvīgi strādājošu, kvalitatīvu, tautsaimniecības nozaru attīstības vajadzībām atbilstošu un darba vidē balstītu izglītības pieeju attīstošu profesionālās izglītības satura nodrošināšanas sistēmu, kas spēj ātri reaģēt uz darba tirgus pieprasījumu, regulāri izvērtējot un atjaunojot profesionālās izglītības saturu atbilstoši regulāri aktualizētajai nozaru kvalifikāciju struktūrai.
Profesionālās izglītības satura reformas rezultātā ir paredzēts:
o pilnveidot normatīvo bāzi, kas dotu iespēju būtiski samazināt laiku, kas nepieciešams, lai apstiprinātu vai aktualizētu Profesiju standartus (turpmāk – PS), būtiski samazināt laiku, kas nepieciešams, lai uzsāktu jaunu izglītības programmu īstenošanu, tādejādi nodrošinot iespēju operatīvi reaģēt uz mainīgajām darba tirgus prasībām;
o paredzēt izglītības programmu izstrādē ieviest sasniedzamos rezultātus un modulāro pieeju, paredzot mainīgo daļu, kuru varētu mainīt atbilstoši Nozares ekspertu padomes formulētajām prasībām;
o ieviest vienotu kvalifikācijas piešķiršanas sistēmu, stiprināt nozaru atbildību par kvalifikācijas piešķiršanu un veicināt ar darbu saistītu mācīšanās procesu, jo īpaši mācekļa darbu, kā arī citus duālus modeļus, lai atvieglotu pāreju no mācībām uz darbu;
o sadarbībā ar Nozaru ekspertu padomēm un aktīvi tās iesaistot, risināt visām nozarēm aktuālos profesionālās izglītības satura reformas jautājumus;
o sadarbībā ar IZM izstrādāt priekšlikumus ES fondu 2014-2020 plānošanas perioda aktivitātēm ar mērķi nodrošināt profesionālās izglītības satura reformu.
• Uz sasniedzamajiem rezultātiem balstītu – modulāro programmu izstrāde
Izstrādāt 56 profesionālajām kvalifikācijām modulārās profesionālās izglītības programmas 14 nozarēs.
3. Nodrošināt valsts pārbaudījumu norisi
• Organizēt 3.un 6. klases diagnosticējošo darbu norisi mācību procesa laikā – 2015.gada februārī-martā.
• Organizēt visu svešvalodu centralizēto eksāmenu norisi skolēnu pavasara brīvlaikā.
• Izstrādāt diagnosticējošos darbus matemātikā 8.klasei un dabaszinātnēs 9.klasei un īstenot to norisi 2015.gada februārī.
• Organizēt diskusiju par obligātā centralizētā fizikas, ķīmijas un dabaszinību (pēc izvēles) pilot eksāmena projekta programmu un saturu.
4. Līdzdalība projektos
• No 6. līdz 10.oktobrim VISC Rīgā organizē Eiropas Padomes Pestalozzi programmas semināru „How to Support School Leadership for Equity and Learning”. Seminārā piedalīsies pārstāvji no Eiropas Padomes valstīm.
5. Valsts valodas prasmes pārbaude
• Veikt Valsts valodas pārbaudes satura un norises izvērtējumu izmantojot pārbaudes pretendentu vērtējumu (anketēšanas rezultātu apkopojumu).
Informācija iegūta no http://www.visc.gov.lv/