Skolēnu pavasara brīvdienās 16.martā Valmieras sākumskolā pedagogi no visas Latvijas pulcējās izglītības forumā “Iespēju tilts izglītībai sākumskolā”, kas tika veltīts atgriezeniskās saites dimensijām izglītībā. Pasaules vadošā izglītības pētnieka Džona Hetija (John Hattie) pētījumi pierāda, ka atgriezeniskajai saitei ir izšķiroša nozīme skolēnu mācību sasniegumu uzlabošanā – atgriezeniskā saite skolēnam par viņa veikumu ir viena no visietekmīgākajām darbībām, ko skolotājs veic ikdienā. Prasme prasīt un sniegt atgriezenisko saiti pelnīti tiek dēvēta par 21.gadsimta superprasmi un ir vitāli nozīmīga gan skolēnu, gan skolotāju, gan skolas vadības snieguma pilnveidē.
Dažādu ekspertu prezentācijās un uzrunās, kā arī interaktīvās darbnīcās bija iespēja gūt praktisku atgriezeniskās saites pieredzi. Foruma dalībniekus uzrunāja Andris Gribusts, Uldis Pāvuls, Aivars Gribusts, Mārīte Seile, Mārtiņš Rītiņš un Jānis Skutelis. Visi runātāji uzsvēra, kāpēc ir būtiski sniegt un saņemt atgriezenisko saiti un ko ar to iesākt pēc tam, kāpēc prasme prasīt un sniegt atgriezenisko saiti tiek dēvēta par 21.gadsimta superprasmi. Tas saistīts ar gudras domāšanas platformu – tādu, kas vērsta uz izaugsmi, nemitīgu pilnveidi. Trāpīgu jautājumu un mērķtiecīgu atbilžu meklēšanu. Un pats galvenais – šo atbilžu iztulkošanu uz izaugsmi vērstā rīcībā. Cilvēki bieži vien izvēlas nejautāt citu viedokli, ja tas ir laikietilpīgs process. Mārīte Seile runāja par skolu un lidmašīnām. Viņa minēja daudz piemēru no savas ceļojumu pieredzes. Uldis Pāvuls, kurš ir organizāciju psihologs, personāla vadības konsultants un treneris, uzsvēra kā attiecību kvalitāte un personības iezīmes ietekmē atgriezeniskās saites sniegšanu. Viņa uzruna bija emocionāla, tā nevienu zālē neatstāja ne mirkli vienaldzīgu. Bet, kad runāja Mārtiņš Rītiņš un Jānis Skutelis (komiķis, improvizators, scenārists un producents), kuri stāstīja par savu pieredzi atgriezeniskās saites iegūšanā, zālē ik pa brīdim skanēja smiekli līdz asarām. Jānis Skutelis uzskata, ka “komēdija ir par atgriezenisko saiti. Ja nemāki to uztvert un ar to strādāt, tad tu neko nemāki”. Mārtiņš Rītiņš uzsvēra, cik svarīgi arī viņa restorānā ir iegūt atgriezenisko saiti no apmeklētājiem. Asprātību viņa stāstījumā netrūka. Andris Gribusts tic, ka mūsdienu Latvijas izglītībā ir svarīgs ikviens bērns, tāpēc jārada iespējas attīstīt katra īpašos talantus un individualitāti. Tieši tādu skolu viņš novēlētu arī saviem bērniem. Bez šiem runātājiem, iedvesmu varēja smelties dažādās darbnīcās, kuras vadīja gan pedagogi, gan mācību grāmatu autori, gan citi dažādu jomu speciālisti. Nodarbības bija interesantas. Tajās gūto pieredzi būs iespēja izmantot ikdienas darbā ar skolēniem, kolēģiem. Nodarbībās tika piedāvāts ieskats, kā veidot sadarbību ar vecākiem, tās nozīme un sadarbības formas. Valmieras Sākumskolas skolotāja Helga Mezīte nodarbībā stāstīja par savu pieredzi un minēja sadarbības piemērus un rezultātus. Dalībnieki varēja noklausīties dažus veiksmes stāstus, kas tapuši logopēda, bērna un vecāku sadarbībā. Foruma diena bija pagājusi nemanot, jo bija prasmīgi un interesanti saplānota. Katram foruma dalībniekam bija iespēja piedalīties divās praktiskās nodarbībās. Forums “Iespēju tilts izglītībai sākumskolā” tika organizēts jau septīto gadu. No Salacgrīvas novada to apmeklēja Salacgrīvas vidusskolas sākumskolas skolotājas Indāra Ceika un Lolita Valaņina. Paldies novada izglītības speciālistei Antrai Paeglei, kura vienmēr atbalsta šī pasākuma apmeklēšanu!
Skolotāja Lolita Valaņina