Kompetenču pieeja izglītībā – ar 2020.gada septembri

Ar 2020./2021.m.g. 1. septembri Salacgrīvas vidusskolā tiks nodrošināts pilnveidotais mācību saturs un pieeja jeb “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola 2030) 1., 4., 7. un 10. klašu skolēniem. Pārmaiņu mērķis ir mazināt mācību satura sadrumstalotību un koncentrēties uz būtiskāko informāciju, kas jāapgūst skolēnam. Kā tas izpaudīsies ikdienas mācību darbā?

Pamatskolā skolēni tāpat kā līdz šim apgūs ierastos mācību priekšmetus, tādus kā latviešu valoda, matemātika, dabaszinības, fizika, ķīmija un citus, kuriem pievienosies atsevišķi jauni mācību priekšmeti, tādi kā: teātra māksla, dizains un tehnoloģijas (aizstās līdzšinējo “Mājturība un tehnoloģijas”). Atbilstoši mūsdienu prasībām paredzēts pastiprināt datorikas apguvi (jau no pirmās klases) un tradicionālo mācību priekšmetu saturā aktualizēt mūsdienīgus jautājumus, piemēram – medijpratību, kritisko domāšanu un prezentācijas prasmes.

Gaidāmas pārmaiņas mācību priekšmetu sarakstā: otrās svešvalodas apguve sāksies agrāk – no 4. klases. Latvijas un pasaules vēsture atkal būs kā vienots mācību priekšmets no 7. klases. Gaidāms jauns mācību priekšmets 7.–9. klašu posmā “Inženierzinības”, bet datorika būs jāapgūst no 1. līdz 9. klasei (integrēti 1.–3. klasē). “Sportu” turpmāk dēvēs “Sports un veselība” – ar mainītiem satura uzsvariem, kam atvēlētas 3 stundas nedēļā.

Skolas būs tiesīgas mainīt stundu skaitu mācību priekšmetos 10 % robežās. Kopējais stundu skaits mācību priekšmetā būs noteikts trim gadiem, nevis nedēļai, kā tas ir bijis līdz šim, un skola tādējādi varēs elastīgāk organizēt mācības, piemēram – pavadīt visu mācību dienu, veicot apjomīgāku pētījumu kādā mācību priekšmetā. Būs iespēja integrēt mācību priekšmetus, lai sekmētu skolēnu iedziļināšanos mācību tematos.

Skolēnam sasniedzamie rezultāti būs noteikti nevis katrā mācību priekšmetā, bet visā mācību jomā kopumā. Saskaņā ar iekļaujošās izglītības principu bērns ar speciālām vajadzībām var mācīties vispārizglītojošā klasē pēc individuāla plāna, kas veidots atbilstoši bērna vajadzībām.

Vērtēšana ir neatņemama mācību procesa daļa. Uzsvērta  tiks diagnosticējošo pārbaudes darbu loma, lai laicīgi fiksētu jomas, kurās skolēnu zināšanas ir jāpapildina un pilnveidotu mācību darba metodiku. Tāpat kā līdz šim skolēna sasniegumu vērtēšanā paredzēti arī obligātie valsts pārbaudījumi. Tiek saglabāti trīs iepriekš noteiktie obligātie valsts pārbaudījumi latviešu valodā, svešvalodā un matemātikā, ko papildinās ceturtais – starpdisciplinārs pārbaudes darbs sociālajā un pilsoniskajā, dabaszinātņu un tehnoloģiju mācību jomā.

 

Sanita Šlekone

 

Atbildēt