Jau vairākus gadus mūsu skolas 6. klašu skolēni piedalās “Meža ekspedīcijā”, kuru piedāvā un organizē Latvijas valsts meži.
Paredzētā programma ik gadu nedaudz atšķiras. Šogad mūsu 6.klašu skolēniem bija iespēja doties Smiltenes virzienā un apmeklēt Austrumvidzemes reģiona mežu Silvas maršrutā.
Uzsākot 1 km garo izglītojošo pārgājienu pa mežu, tikām laipni sagaidīti, iepazīstināti ar darāmo darbu, saņēmām Meža ekspedīcijas burtnīcas “Mežs ir vieta, kur mācīties un augt”, tajās pildījām uzdevumus, kurus katras pieturas vadītājs uzdeva skolēniem. Tie bija praktiski un radoši, kurus risinājām individuāli un grupās.
1.pietura – orientējamies mežā. Kā dabā orientējas mežsaimnieki un kāpēc par mežu ir jārūpējas? LVM darbiniece notestēja skolēnus, par ko mums nebija jākaunas, jo mūsējie mācēja noteikt, ka aiz muguras ir jaunaudze, kāds ir pieaudzis mežs, kas ir izcirtums, kas dzīvo un aug mežā.
6.a un 6.b klases skolēni kopā ar savām klases audzinātājām Lailu Olti un Ivetu Kupču gatavi doties mežā un iepazīt mežzinātni.
2.pietura – iepazīstam mežzinātni. Kas ir selekcija, kā izvēlēties sēklas kokus, cik skāba ir meža augsne un kā ātrāk izaudzēt augstvērtīgu mežu? Sapratām, kuri koki atbilst selekcijas pazīmēm un testējām augsnes paraugus, kurā piemērotāk audzēt kokus.
3. pietura – stādām jaunaudzes. Kā aprēķināt koku skaitu hektārā un noteikt, vai mežs ir veiksmīgi atjaunots? Iemācījāmies noteikt, cik kociņu aug vidēji parauglaukumos ar doto rādiusu un aprēķinājām, cik kociņu aug 1 hektārā.
4.pietura – kopjam mežu. Cik ātri aug mežs, kāpēc mežs ir jākopj un kā to darīt? Ja iestādītajiem kokiem kļuvis pa šauru, tiek veikta meža retināšana.
5.pietura – plānojam koksnes ražu. Kā noteikt augstumu augošam kokam, izmantojot matemātiku? Ja koptais mežs ir izaudzis, tas tiek nozāģēts – tiek novākta koksnes raža un atbrīvota vieta jauniem kociņiem.
6.pietura – aizsargājam mežu. Kā nodrošināt dabas daudzveidību un aizsargāt izcirtumos retas dzīvnieku un augu sugas? Saudzējam un atstājam sausos un kritušos kokus, un dažādus apaugumus. Radošais uzdevums grupās – ieraudzīt dabas fragmentu, par kuru jāpastāsta, ka un kāpēc tas ir aizsargājams.
7.pietura – ražojam no koksnes. Kur ikdienā lietojam koksni un vai koksnes produkti var aizstāt naftas produktus? Nozāģētie koki tiek aizvesti pie pārstrādātajiem, kas tos pārvērš mājās, mēbelēs un citās vajadzīgās lietās.
8.pietura – palīdzam klimatam. Kā noteikt vecumu augošiem kokiem, aizsargāt kokus no bojājumiem un izaudzēt vairāk skābekli? Jauns mežs aug strauji un aktīvi piesaista ogļskābo gāzi un izdala skābekli, palīdzot cīņā ar globālo sasilšanu. Tāpēc cilvēkam jāstrādā tā, lai veco mežu īstajā brīdī nomaina jaunaudze.
Pratām noteikt, cik veca ir dotā priedīte un noteicām, kurš ir veicis koku bojājumus šajā jaunaudzē (mizgrauži, pārnadži, dabas parādības).
9.pietura – būvējam nākotnei. Vai no koka var uzbūvēt debesskrāpi un tiltu bez naglām? Mēs varējām, mūsu zēnu komanda darbojās kā skudriņas, šajā brīdī Salacgrīvas vidusskolai (no 7 skolām, bet aiz mums bija vēl viena skola) bija ātrākais laiks, uzbūvējot tiltu bez naglām un citiem papildlīdzekļiem.
Koksne ir atjaunojams būvmateriāls, kurš nebeigsies, kamēr vien cilvēki turpinās audzēt mežus. Koks ir videi un veselībai draudzīgs materiāls, ar kuru var darboties ikviens.
Noslēgumā – atpūšamies dabā. Kas ir dabai draudzīga atpūta un kā neatstāt pēc sevis atkritumus? Visi zinām saukli “Ko atnesi, to aiznes!” Atceries to, lai meža veiksmes stāsts būtu bezgalīgs!
Sakām PALDIES LVM darbiniekiem par pārdomāto pārgājienu. Ikvienā pieturā tikām iepazīstināti arī ar karjeras iespējām meža nozarē, ar cerību, ka kādreiz kāds no šiem skolēniem izvēlēsies profesiju, kas saistīta ar Latvijas bagātību – mežu.
Sakām PALDIES skolas administrācijai par iespēju būt tur, kur var mācīties citādāk.
Teksts: info skolam.lvm.lv, I.Kupča
Foto: I.Kupča, L.Olte