Salacgrīvas vidusskolas skolēnu mācību uzņēmumi piedalās pasākumā “CITS BAZĀRS”

10.martā tirdzniecības centrā “Domina Shopping” norisinājās Junior Achievement Latvija (JA Latvija) īstenotais skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) pasākums “CITS BAZĀRS”. Pavisam Latvijā šogad ir reģistrēti 1200 SMU, šajā pasākumā piedalījās 270 labākie mācību uzņēmumi, pulcējot 800 skolēnus un viņu pedagogus no visas Latvijas. Arī diviem Salacgrīvas vidusskolas skolēnu mācību uzņēmumiem “Jaunā raža”un “Saules māksla” bija iespēja piedalīties SMU gadatirgū.

SMU pasākumu “CITS BAZĀRS” vērtēja kompetenti žūrijas locekļi, tai skaitā uzņēmēji, Rīgas domes pārstāvji, Swedbank pārstāvji un citas ekonomikas un uzņēmējdarbības jomā pazīstamas un sevi pierādījušas personības. Katram uzņēmējam bija jāprezentē žūrijas locekļiem savas pārdošanas un komunikācijas prasmes, pārdodot tiem savu produktu. Jautājumus uzdeva arī krievu un angļu valodā, pārbaudot, kā jaunieši tiktu galā ar klientiem – ārzemniekiem. Nepietiek ar to, ka prece ir saražota, tā ir jāmāk arī pārdot, uzrunāt klientu, piedāvāt, reklamēt savu produktu. Jo konkurence ir milzīga, daudziem uzņēmējiem ir līdzīgas produkcijas, tātad – jāprot pastāstīt, ar ko tad tavējā ir “īpašāka” par citām, kāpēc man pirkt tieši no Tevis.

Šī bija lieliska iespēja jaunajiem uzņēmējiem sasaistīt teorētiskās zināšanas ar praksi, iegūt pieredzi, kā arī uzlabot savas pārdošanas, prezentēšanas prasmes, prasmi darboties komandā, iegūt biznesa kontaktus un piedāvājumus, iepazīties ar citiem SMU no visas Latvijas, jo uzņēmējspējas var apgūt un attīstīt tikai praksē. Varam iemācīties teoriju, varam iemācīties formulas, bet no tā uzņēmīgāki nekļūsim. Būtiska ir mācīšanās caur pieredzi un skolēnu mācību uzņēmumi tam ir labs piemērs.

Visi skolēni, kas piedalījās šajā pasākumā, atzina, ka tā bija laba pieredze, daži jaunieši piekrita dalīties savos piedzīvojumos:

Egils: ”Tā man bija vērtīga pieredze, nekad pats nebiju pārdevis sevis gatavotos suvenīrus. Nebija pārliecības, ka kāds tos pirks. No sākuma stāvēju un gaidīju, ka klienti nāks klāt. Skatījos, ka tiem jauniešiem, kas ir drošāki, paši uzrunā klientus un stāsta par savu preci, veicas labāk. Es arī uzdrošinājos pats uzrunāt cilvēkus, parunāt ar viņiem un arī manu preci sāka pirkt. Pēcpusdienā mazliet nolaidu cenu un viena kliente nopirka vairāk kā 10 manus suvenīrus, ko izmantošot savā psihologa praksē ar bērniem. Un vēl saņēmu no viņas pasūtījumu. Par to man bija milzīgs prieks! Iemācījos, ka jābūt drošākam, pārliecinātākam par sevi, svarīga ir komunikācija ar klientiem, jāpiestrādā arī pie reklāmas, jāizgatavo vizītkartes, ko piedāvāt klientiem. Noteikti vēlētos vēl piedalīties šāda veida pasākumos!”

Diāna: “Tā man bija ļoti laba pieredze. Sapratu, ka pārdošanā ļoti svarīgi ir runāt ar klientiem. Varēju pilnveidot savas komunikācijas prasmes sarunās ar klientiem, prezentējot savu produkciju, uzklausīju cilvēku vēlmes, ieteikumus. Tas manī raisīja pārdomas, ko es vēl varētu darīt un kā uzlabot savu darbību. Man patika, ka pie stenda nāca arī ārzemnieki, varēju pielietot savas svešvalodu zināšanas. Labprāt apmeklētu vēl kādu šāda veida pasākumu, nākamreiz jau zinātu labāk ko un kā darīt.”

Elizabete: “Pirmo reiz apmeklēju šāda veida pasākumu. Biju iedomājusies to savādāk, bet man ļoti patika. Konkurence bija milzīga un bija ļoti jāpiedomā kā piesaistīt klientus. Sapratu, ka nevar baidīties, jābūt drošākai un pārliecinātākai, jāuzrunā cilvēkus. Ja Tu kautrīgi stāvēsi malā, neviens pie Tevis nepienāks. Jāpiedomā arī pie mārketinga, reklāmas bukletiem, vizītkartēm, lai klienti mūs varētu atrast ne tikai gadatirgos. Kopumā pasākums “Dominā” bija brīnišķīgu iespaidu pilns!”

Labi būtu, ja šādu praktisku pieredzi, kā būvēt kaut ko no nulles ar paša rokām un zināšanām gūtu pēc iespējas vairāk skolēnu. Un nav tik svarīgi, cik no viņiem tiešām dzīvē kļūs par uzņēmējiem, svarīgi, ka skolēniem veidojas pārliecība par saviem spēkiem, jo šīs praktiskās  zināšanas  būs noderīgas jebkurā dzīves jomā.

 

Inga Čekaļina

Salacgrīvas vidusskolas SMU skolotājs-konsultants

Atbildēt